peat.se
7Jun/110

Nyheter från Ardbeg och Glenmorangie

Under Ardbeg Challenge fick vi möjligheten att prata med Dr Bill Lumsden, Michael Heads och en representant från Moët Hennessy Sverige om framtiden för Ardbeg och Glenmorangie. Vi passade på att fråga om det blir aktuellt att lansera mindre flaskor på den svenska marknaden, likt Glenfiddich Rich Oak. Det verkar tyvärr inte bli några flaskor i provstorlek, men vi fick istället reda på att Sverige blir den första marknaden att lansera Ardbeg Ten på halvflaska. Vi hoppas fortfarande att speciella utgåvor som Ardbeg Blasda eller Ardbeg Supernova skall komma även på den mindre volymen 20 cl, men Ardbeg verkar inte uppleva något behov av en sådan produkt på marknaden för tillfället.

Dr Bill Lumsden och Mickey Heads på Ardbeg Challenge Stockholm 2011

Dr Bill Lumsden och Mickey Heads på Ardbeg Challenge Stockholm 2011

Dr Bill Lumsden är ansvarig för sammansättningen av whisky hos både Ardbeg och Glenmorangie. En av de whiskies han tagit fram som fått mest uppmärksamhet är Glenmorangie Sonnalta PX som hör till Glenmorangies exklusiva serie Private Edition. Vi frågade om det fanns någon planerad efterträdare till nästa säsong. Han förklarade att Glenmorangie Finealta under utvecklingen kallats Son of Sonnalta och att det kommer lanseras en whisky som för tillfället går under namnet Daughter of Sonnalta, men att det även fanns material för fyra kommande utgåvor i serien.

För Ardbeg är det svårare att planera nya utgåvor i ett längre perspektiv. Glenmorangies whisky är i huvudsak framtagen via fatförädling på exklusiva fat, medan Ardbegs produkter huvudsakligen blandas av whisky som legat på enskilda fat. Det betyder att det kan räcka med ett eller ett par år för att ta fram nya produkter åt Glenmorangie, men som värst ta upp till tio år för Ardbeg. Det finns dock gott om fyllda fat i samma tungt rostade stil som de Ardbeg Alligator baseras av. Det fylls också nya fat för att underhålla den framtida produkten som förväntas dyka upp inom kort. Bill Lumsden berättade också att de hela tiden fyller experiementella fat, som han hoppas att få vara kvar och uppleva resultatet av om tio år. Med så stora varumärken under sina vingar och med lika delar experimentell nyfikenhet och respekt för tradition är vi övertygade om att Bill Lumsden, med hjälp av erfaren produktionsledning som Mickey Heads, kommer kunna fortsätta leverera nya utgåvor premiumwhisky i många kommande år!

Relaterade inlägg:

Kommentarer (0) Trackbacks (0)

Ännu inga kommentarer


Lämna en kommentar


Inga trackbacks ännu.