peat.se
2Jun/1324

Riktigt specialsläpp på Systembolaget

Jag hör till skaran som 1 juni stod och köade utanför en av Systembolagets butiker. Målet var att plocka hem en flaska av den årliga specialutgåvan från Ardbeg till whiskyhyllan, och att försöka säkra ytterligare en flaska åt en arbetskollega som befann sig utomlands det aktuella datumet. Utanför butiken står redan ett stort antal i kö en kvart innan dörrarna öppnas.

Det verkar som om Hello, my name is Ingrid från Brewdog är den eftertraktade lanseringen för dagen, öl alltså. Framme vid whiskyhyllan kan således två flaskor Ardbog, en skämtsamt namngiven utgåva från Ardbeg, plockas ner i varukorgen utan stress. Det dröjer dock inte många sekunder innan fler intressenter dyker upp och utrop som "en till pappa", "en till brorsan" och "en till farbor" har tömt hela hyllan. När hyllan väl är tom händer inte så mycket mer, trots att det finns ytterligare 30 flaskor i kartonger på lager. Daniel hinner också få hem ett exemplar, utan att hänga på låset.

Flaskor räddade undan spekulativ handel

Flaskor räddade undan spekulativ handel

Specialbehandling

Släppet har dock inte klarats av lika elegant i alla butiker. På Ardbeg Embassy, senare på dagen, berättar en medlem i Ardbeg Committee en skräckhistoria, riktigt special. Efter att ha stått som nummer fyra i kö utanför en butik i Stockholm räknade även han med att lyckas få hem en eller ett par flaskor av den årliga specialutgåvan. När dörrarna öppnades blev han därför förvånad över att de tre framför honom i kön gick raka vägen till kassan istället för leta i hyllorna. Vid kassan stod nämligen fyra ouppackade lådor med flaskor och väntade på de tre herrarna. När de lyft lådorna och betalat notan för de totalt 24 flaskor som fanns däri var så samtliga exemplar av Ardbog som tilldelats just den butiken utsålda.

Avsikten med specialutgåvorna är knappast att säljas i gross, men det är lätt att förstå varför någon skulle vilja lösa ut dem lådvis. Ardbegs årliga specialutgåva släpps främst med avsikten att hålla medlemmar i destilleriets fanclub intresserade och har därför ett överkomligt pris till skillnad från många andra lanseringar i begränsad upplaga. I länder utan alkoholmonopol regleras rättvis distribution genom ombud som endast tillåter en förutbestämd ranson per köpare, men det kan Systembolaget inte erbjuda i nuläget. En flaska som i butik kostar 800:- kan efter att upplagan sålts slut landa på ett andrahandsvärde upp till fem gånger högre än inköpspriset.

Det är inte lagligt att sälja alkohol i andra hand i Sverige och det finns säkerligen lagar och regleringar även i andra länder, men det hindrar inte att ovanlig whisky dyker upp på auktionssidorna. Till skillnad från tidigare år har vårt avlånga land fått en befolkningsmässigt oproportionerlig stor andel av den årliga utgåvan, närmare bestämt 7000 flaskor. Det beror på det starka, växande intresset för Ardbeg i Sverige och därför borde en Ardbog på kort sikt vara i princip osäljbar lokalt. Om du inte hann med i den första vågen skall du alltså inte misströsta, det kommer säkerligen påfyllning till hyllorna. Det vore dock mycket tråkigt för alla whiskyfantaster om vår ranson av flaskorna skulle säljas privat utomlands. Enligt ansvariga på LMVH kommer vi inte få några fler Ardbeg-utgåvor likt denna om svenska flaskor börjar dyka upp på utländska auktionssidor. Därför hoppas jag innerligt att ni tre antingen tänkt dricka Ardbog ett bra tag framöver, eller har ett stort antal farbröder och morbröder att ge flaskorna till. För ni är whiskykännare på ett eller annat vis, om den saken råder det inga tvivel. Jag hoppas att avsikten inte är den som ligger närmast till hands att anta.

Uppföljning?

Från Systembolaget skulle det inte skada med ett tydligt redogörande för hur historier som den ovan kan inträffa. Det borde inte vara svårt att se vilken kassa som löste ut 4 x 6 flaskor Arbog på (gissningsvis) tre kvitton. För övrig luktar det insider-affär så det fullkomligt stinker. Vidare borde butikschefen i fråga ställas till svars för arrangemanget. Lådorna är väl ändå till för att packas upp, inte för att lastas om?

En liten bonus vore om Systembolaget dessutom kunde ta fram riktlinjer för rättvist kösystem och distribution i samband med exklusiva släpp av öl, vin och whisky.

Relaterade inlägg:

Kommentarer (24) Trackbacks (0)
  1. Jag jobbar på ett systembolag i Stockholmsområdet, och när vi öppnade i lördags hade kunderna som köat utanför själva gjort ett kösystem med nummerlappar för vilken ordning de kommit till affären på morgonen. Sålde slut på alla 24 flaskor (som vi hade inne på lagret, inte i hyllan) på bara några minuter, men stämningen var riktigt trevlig och lugn.

    Tråkigt att höra om historien med kunderna som gick direkt till kassan, låter onekligen som något de visste att de skulle göra. Hoppas kunden kan få tag i en flaska med andra vågen iallafall!

  2. Jag var utanför min lokala butik vid öppning, kom in och på hyllan lyste Ardbog med sin frånvaro… frågade personal och de hade då inte ens packat upp dom.

    Fick dock mina 2 flaskor.. och på resten av dagen såldes det bara 1 flaska till.. om det beror på att det inte stod flaskor i hylla eller inte kan man bara spekulera.

  3. Jag stod som nummer fyra i kön på bolaget i Sickla. Var där en halvtimme före öppning, med två småbarn i släptåg. Efter oss var en lång kö på 20-30 personer till vid öppning. Blev så innihelvete arg när de tre personerna före mig i kön tilläts tömma hela lagret på 24 flaskor, som personalen redan ställt fram åt dem vid kassan! Får det verkligen gå till så? Det är ju i princip att förboka, fast det inte ska vara möjligt! Gick därifrån arg som ett bi med mina barn. Strax efter kom butikschefen springande, och hjälpte mig sen att lägga en beställing från deras centrallager som tydligen skulle ha 200 flaskor till. En eloge till honom. Men vete fan vem som pratat med och redan ställt fram hela lagret på 24 flaskor till de tre herrarna framför mig. Har ofta köat förut, inte minst när Mackmyra släpptes, och när intresset är så stort används ju ofta kölappar och man får köpa en flaska var, mer om det blir över när alla fått varsin… Hoppas på mindre otur nästa gång, och kommer aldrig åka till bolaget i Sickla Köpcenter igen. Håller fortfarande tummarna på ett SMS om att min Ardbog-beställning levererats. Men vågar inte hoppas för mycket… Den som väntar på något gott…

  4. Jag hade ett annat intresse i lördags när jag gick till bolaget i Nordstan.
    Personen före mig hade en hel låda med Ardbeg och ringde till sina kompisar innan han betalade
    ”Ja jag fick köpa en hel låda utan problem”
    Borde vara regel att är det specialsläpp så ska det finnas ett max antal när dom släpper något som är i begränsad upplaga

  5. Rent ut sagt svinigt agerande av vissa personer på SB! Dom vet att det är en väldigt begränsad utgåva och att folk kommer köa utanför butiken, varför då boka upp hela lagret åt tre-fyra personer!?
    Jag fick tag på en flaska, men då brukar det inte vara så stort tryck på whisky i den här staden som tur är.

  6. Riktigt tråkigt att läsa om, förstör helt klart nöjet för whiskyentusiaster.

    Själv satt jag hemma iklädd ett par mjukbyxor och klickade i en beställning på hemsidan. Får vänta några dagar extra på flaskan men så är jag extremt bekväm av mig, och slapp en bussresa ut till bolaget i stan som hade fått 24 flaskor.

  7. Det gick ju bra att ha ett ”hemligt” artikel nummer när Whisky & Bourbon släppte sin special Jura . man fick ett mail med nr , och gjorde sin beställning ! kanske någon variant på det vore något för Commity medlemmar .I allafall för att kunna beställa 1 flaska .

  8. Intressant och läsa vilket sug det är Ardbeg nysläpp..men det är klart att Systembolaget måste kunna ordna några regler som gäller så inga blir orättvist behandlande..själv köade jag i en Norrländsk stad (KRAMFORS) o det var ca 10 st i kön och det var inga problem att få tag i en flaska. Notera att vi varit där dagen innan och hört ifall man fick lägga undan någon flaska till Lördagen men så fick man inte göra…

  9. Det blir ett dilema, och det samma med ”Ingrid” som du nämner.
    Där plockade ”folk” helt osolidariskt på sig lådvis om 24st i varje låda, så att vi som bor på ”landsbygden” eller har mindre systembolag som inte fick tilldelning får lov att hosta upp det dubbla eller tredubbla för att få köpa en flaska på ”svartmarknad”

    Det samma händer dessvärre allt för ofta med ”hypad” whisky, och att om man verkligen vill få tag i något är det på en privat marknad man får handla det och till betydligt högre pris.

    Mycket tråkigt och SB, bör känna till detta och införa någon form av kvot vid hypade släpp, istället för att främja en privat svartmarknad utan kontroll.

  10. Det är både sorgligt, upprörande och rätt taffligt att Systembolaget inte klarar av sånt här bättre. Man har i flera år hanterat dessa släpp och borde verkligen ha fått fram fungerande system, kanske till och med policys för hur detta ska hanteras.

    Jag håller med Staffan om att ”hemliga” artikelnummer kan vara ett bra sätt att lösa detta, eller i alla fall ett system där man har god kontroll på vilka som köat (nummerlappar) och vad dom köper. Som det är idag hamstrar folk något otroligt, ofta i spekulationssyfte gissar jag.
    Om man tar med sig en kompis, familjemedlem eller liknande för att få en extra flaska är ju en sak, men att som i det här fallet dels köpa på sig så många flaskor som möjligt – FÖRBESTÄLLT (??) är under all jäkla kritik!

    Själv har jag hela tiden försökt få Passagen, som jag alltid köar vid, att förbättra systemet. Försökte b.l.a. i lördags få dom att till nästa gång flytta whiskyn så att man delar kö med öl och inte vin, det borde om inte annat försvåra för samlarna och dessutom se till att man slipper tränga sig in i ölkön när man fått tag på sin whisky.

  11. Jag jobbar på Systembolaget och varje släpp av whisky så är det max 1 fl/pers.
    Finns de sedan flaskor kvar efter 1:a halvtimman så då får m an köpa fler.
    Jag jobbar på ett Systembolag i södra Norrland.

  12. Det har kommit en försiktig formulering om ärendet från Systembolagets kommunikatör.

    Vi håller på att samla information om händelsen och återkommer när vi vet lite mer.

    Om det är någon som observerat något som kan knytas till händelsen skadar det inte att lämna en kommentar här. Är det exempelvis en eller flera butiker i Stockholmsområdet som fått sitt lager rensat på detta vis?

    Nu har vi fått samma redogörelse från två olika källor, och tyvärr var jag inte kvicktänkt nog att fråga om vilken butik det gällde i det uppmärksammade fallet ovan.

  13. Fördel med monopol är att man får handla 12 eller 24 flaskor sprit utan det är överservering. För eget bruk? Säljer alkohol till berusade utan att behöva ta ansvar för dem utanför butiken. Monopol har sina fördelar men också sina nackdelar.

  14. Responsen på detta inlägg har varit enormt, framförallt i sociala medier. Vi misstänker dessutom att Systembolaget fått kritik i fler kontaktkanaler än så. Orättvisa är något som engagerar många, och ingen vill se enskilda individer profitera på deras intresse. Det första konkreta svaret från Systembolaget dök upp 2013-06-04 på deras Facebook-sida. Svaret lämnar kanske något att önska, även om det känns som om de uppfattat problemets magnitud.

    Vi har redan rutiner som butiken skall följa vid lansering av eftertraktade artiklar, dessvärre verkar det som att de inte följts denna gång. Personalen skall, i de fall det förekommer en kö, höra sig för om flera personer är intresserade av samma vara. I så fall skall flaskorna fördelas så jämlikt som möjligt mellan dem. Vi beklagar verkligen det som inträffat! Vi kommer omgående att påminna samtliga butiker om denna rutin.

    Eftersom det redan finns en policy skulle vi uppskatta att få en länk eller publik referens, så att både kunder och butiker har något att hänvisa till i framtiden.

  15. Hej
    Satt vid datorn 10:00 och beställde en flaska
    Bekräftelse inom 1 minut
    SMS idag 4 juni att flaskan fanns att hämta ut
    Nemas problemas!

  16. Så kommer det slutgiltiga svaret från Systembolaget.

    En snabb avstämning på 20 butiker som har tilldelning av denna typ av produkter visar att rutinerna är väl kända och följdes i lördags. Så vitt vi vet så var detta en isolerad händelse som inträffade i en enda butik, åtminstonde har vi inte fått några andra uppgifter.

    Då det numera är möjligt att e-beställa dessa exklusiva nyheter så minimeras risken att kunder inte hinner få tag på eftertraktade varor. Sedan vi lanserade tjänsten märks en tydlig förändring i köpmönstret bland kunder som handlar vin- sprit- och ölnyheter på våra Vinkällarbutiker. Antalet kunder som väljer att beställa systembolaget.se på lanseringsdagen, istället för att köa fysiskt, ökat kraftigt.
    Vid lanseringar av små, exklusiva artiklar gör vi alltid vad vi kan för att hjälpa kunder som drabba! ts av den mänskliga faktorn. Idag finns Ardbog kvar på 35 butiker och depåerna för e-beställningar är välfyllda. Det är ingen ursäkt för att rutinerna tyvärr inte följdes på ett ställe, men åtminstonde har ingen kund blivit utan.

    Det är många som bekräftat att det varit relativt problemfritt att köpa flaskor online denna gång, och det verkar också vara dit Systembolaget vill driva köandet. Det är tyvärr inte ett alternativ för alla, eftersom man endast får beställa till en butik som inte fått tilldelning av utgåvan i fråga. Dessutom var det endast 360 flaskor i webbsaldot, jämfört med 72 flaskor på lager i butikerna i Uppsala och betydligt högre antal för butikerna i Stockholm.

    Sedan är det kanske relativt ovanligt att denna typ av eftertraktade utgåvor av whisky hamnar på hyllan över huvud taget, det brukar snarare vara frågan om rent beställningssortiment för oss. Därför är det nog främst de som är intresserade av öl och vin som kommer märka om någon förbättring av hanteringen följer efter detta.

  17. lanseringshysterin har lagt sig och nu i efterhand, har systembolaget skött sig bra. Första vågen sköljde in och flaskorna tog snabbt slut. För att sedan fylla på med flaskor över hela landet och i många fler butiker. Fortfarande finns över 200 flaskor att beställa via beställning. Med fåtal undantag av den mänskliga faktorn blev det fel. För min del tycker jag att SB denna gång gjort det bra!

  18. Nu var det visserligen själva lanseringen vi hade synpunkter på, inte hur bolaget hanterar beställningssortimentet. Den delen tycker vi faktiskt att Systembolaget klarar galant. Det kan tilläggas att det var en briljant idé av distributören att inte skicka alla flaskor på en gång.

    Sedan är det kanske främst ölkännare som får stå ut med att samtliga flaskor hamnar i samma korg vid lansering. Vi hoppas att det i alla fall lämnat en tankeställare och att någon butik kommer sköta sitt kösystem bättre efter detta uppmärksammande.

  19. Hoppas att SB tänker sig för om det blir något släpp av Laphroaig Cairdeas 2013, själv kommer jag att nyttja den semesterdagens första timmar till att köa utanför Ingelsta i Norrköping som jag gjorde förra året. Då var jag först i stan att köpa den. Var bara 2 st i kö före mig vid 9:55, och då hade jag ändå åkt hem för att hämta plånboken jag glömt 20 min tidigare.
    Har nu en -11 & -12 så årets vill jag ju också ha. ; )

  20. Hej!
    Jag köpte min flaska idag i Jönköping a6 och dom har 30 flaskor kvar enl appen om nån vill ha!

    Recension någon?

  21. Claes – Jag jobbar som importör och arbetar med Systembolaget varje dag. Det är inte ok som du beskrev det. Detta måste du ta upp med huvudkontoret.

  22. Vi har redan uppmärksammat kundtjänst om det som inträffat. Exakt vad som hänt därefter är inte uppenbart utifrån svaren från bolagets kommunikatör, men de har i vilket fall informerat samtliga butiker om vad som gäller vid släpp.

  23. Fanns 2 igår i nordstan, Göteborg

  24. Jag var med som nummer 5 i Sickla och det var helt klart att de tre köparna hade en överenskommelse med kassören som hade ställt fram de fyra lådorna vid kassan längst bort.
    Magda, du måste försöka bli av med detta beteende som verkar vara en rest från den gamla mutkulturen!


Lämna en kommentar


Inga trackbacks ännu.