Här försöker vi reda ut förhållandet mellan olika internationella varumärken och deras exponering på den svenska marknaden. Whiskydistribution kan delas upp i följande tre grova kategorier, men det finns även exempel som överbrygger indelningen.
Globala aktörer
Globala ägargrupper står ofta för distributionsleden själva via lokala filialer. Till dessa hör den multinationella spritjätten Diageo, som med marginal är det företag som har flest skotska destillerier under sina vingar, bland andra Caol Ila, och Lagavulin. Även LVMH hamnar i denna kategori med Ardbeg och Glenmorangie bland sina många andra prestigefyllda varumärken för alkoholhaltiga drycker.
Lokala distributörer
Destillerier vars ägare inte har egna distributionskanaler i Sverige hanteras av lokala distributörer. Det finns ett flertal svenska distributörer varav några specialicerat sig på maltwhisky. Clydesdale hanterar bland annat Amrut, Bladnoch och Kilchoman, och Symposion House of Taste har hand om svensk distribution av Nikka och Springbank. Förutom att distribuera single malt har de större lokala distributörerna ansvar för ett antal blends och kanske framförallt import av oberoende buteljeringar. En annan vanlig konfiguration är att enstaka destillerier distribueras av företag som i framförallt hanterar andra typer av alkoholhaltiga drycker. Dit hör Bibendum för Bruichladdich, och Philipson Söderberg med Bowmore, Glenfarclas samt Suntorys japanska destillerier i sin katalog av varumärken.
Oberoende buteljerare
Sverige har ingen lång tradition av oberoende buteljerare, men buteljering av färdiglagrad whisky har fungerat som inkörsport för ett fåtal av de svenska destillerierna under uppstartsfasen. Box Whisky var pionjärer i detta och Bergslagens Destilleri tog det till en ny nivå genom att lansera sin egna blended skotsk whisky under varumärket Engelbrekt Blended Malt. En av de få aktörer som verkligen lyckats etablera sig som oberoende buteljerare i Sverige är Svenska Eldvatten som på kort tid lanserat ett antal små utgåvor av exklusiv maltwhisky.