Socialdepartementet skickade 16 december 2010 en offentlig statlig undersökning om Gårdsförsäljning av alkoholdrycker. Undersökningen behandlar bland annat hur gårdsförsäljning kan bedrivas enligt EU-direktiv utan att riskera den alkoholpolitik (monopolet) som drivs för folkhälsans skull. Undersökningen har följande intressanta slutsatser.
- Gårdsförsäljning kan inte begränsas till alkoholdrycker som har tillverkats på den egna gården i Sverige
- Gårdsförsäljning kan inte begränsas till att avse försäljning på en gård på landet
- Gårdsförsäljning ska bara kunna ske i samband med studiebesök på tillverkningsstället, föreläsning eller någon annan liknande upplevelsetjänst med anknytning till de aktuella alkoholdryckerna
För svensk whisky betyder det att gårdsförsäljning kommer kunna ske oavsett geografisk placering av destilleriet. Svenska destillerier kommer vid gårdsförsäljning även kunna starta samarbeten med utländska producenter av samma typ av drycker. Om vi leker lite med tanken så skulle till exempel Mackmyra kunna starta ett samarbete med Ardbeg och därmed kunna tillgodose medlemmarna i Ardbeg Committee med exklusiva utgåvor som i dagsläget inte får skickas direkt till privatpersoner i ett antal EU-länder. Att gårdsförsäljning endast får ske i samband med en upplevelsetjänst tror jag inte de svenska destillerierna ser som ett problem. Det blir snarare en fördel då det dels bygger lojalitet mot varumärket och fungerar som en ytterligare inkomstkälla.
Undersökningen föreslår även att mängden alkohol skall begränsas per tillfälle – nämligen 1 liter spritdryck, 3 liter vin eller 5 liter starköl. Eftersom de flesta som åker på studiebesök till ett destilleri är intresserade av att prova nytt och lära sig mer hoppas vi att det skulle innebära att whisky blev tillgänglig på mindre volymer. Vi har redan börjat se sådana trender på Systembolaget via bland annat Jura Superstition och Tomatin 25 och det är inte orimligt att anta att det kommer bli intressant även vid gårdsförsäljning.