Systembolagets nya hemsida – rätt och fel

Systembolaget lanserade sin nya hemsida igår. Utseendemässigt är den ett ordentligt lyft och det finns en hel del ny sökfunktionalitet som hjälper dig att hitta varor på ett helt nytt sätt, men det är tydligt att hemsidan har ett antal barnsjukdomar. En nyhet är att kontot till e-beställning nu är integrerad i Systembolagets hemsida. Det innebär att man nu fullt ut kan söka parallellt i ordinarie och beställningssortimenten, något vi väntat länge på. Beställningssortimentet markeras med en varukorg i sökresultaten. En annan nyhet är Mina sidor där man kan lägga till favoriter bland drycker, butiker, drinkar och recept. Favoriter baserar sig på så kallade kakor och det finns ingen koppling till kontot. Det betyder att man måste använda samma dator och inte får rensa kakorna om man vill att komma åt sina favoriter. Egentligen borde Systembolaget gått mycket längre än så och implementerat personlig historik och förslag på relaterade produkter.

Sökning på Systembolagets nya hemsida
Sökning på Systembolagets nya hemsida

Det är nu lättare att söka efter produkter på Systembolagets hemsida. Äntligen fungerar kategorier som man förväntar sig. Om man väljer kategorin Whisky under fliken Varugrupp dyker den nya fliken Typ upp. Där listas blended, malt, grain, rye och bourbon som alternativ. Varje flik går dessutom expandera med fler alternativ (om det finns fler). Den nya sökfunktionaliteten underlättar mycket, men det finns plats för förbättring också. I samband med förbättringen av sökfunktionalitet på Systembolagets nya hemsida ändrades bland annat adresserna till produktsidor. Det betyder att alla länkar till produktsidor från fristående hemsidor slutade fungera igår. Normalt brukar man skriva filter som tar hand om att rikta om trafik, men Systembolaget har inte valt att göra så. Förutom att trafiken från fristående hemsidor inte hamnar rätt så mister varje produktsida dessutom värde hos sökmotorerna. Dessutom fungerar inte sökrutan utan javascript aktiverat.

Den nya hemsidan är definitivt en förbättring, men vi hoppas att Systembolaget fortsätter utvecklingen och snappar upp personliga inställnigar som en viktig del. Sökmotorvärde får de gärna strunta i, det ger ju oss mer plats på internet!

Relaterade inlägg:

7 svar på ”Systembolagets nya hemsida – rätt och fel”

Har nu lärt mig att använda den nya sidan på systembolaget. Mina sökningar har begränsats till Whisky, som är mitt stora intresse.
Man måste kunna länen för att hitta staden man söker.
Tyvärr har man tagit bort distrikten i skottland och det går nu bara att söka på Skottland och England. Tyckte den servicen med distrikten var bra och borde finnas kvar!
Samlar på whisky direkt från destilliriet, inte privata butaljerare. Saknar i beställningsortimenet en funktion som visar orginal destilleriet.
Håller med om att de förändringar som förbättrar för konsumenten är bra, ovanstående artikel. Men varför ta bort något som tidigare var bra och hjälpte konsumenten?
Peter

Finns det numera möjlighet att se tex ”Små partier” vad varje släpp innehåller?
Jag kan sortera på datum men då få allt i bokstavsordning, inte per varugrupp som vore intressant. Dvs man borde kunna göra en sortering på första hand datum och andrahand på varugrupp eller dyl.

@Peter: Det brukar tyvärr vara så när nya System lanseras, vi får hoppas att det kommer tillbaks som funktionalitet i Systembolagets nya webbplats. Det är definitivt intressant att kunna söka på både producent och distributör.

@Pär: Det vore en utmärkt funktionalitet att utöka gränssnittet med. De tillfälliga små partierna är ofta det man är ute efter. Speciellt jag och Daniel som gärna provar nytt. Vi har inte hittat den möjligheten, men vi säger till om vi hittar något sätt att göra det!

Med lite tur råkar någon ansvarig på Systembolaget läsa det här också..

Ser att systembolaget har löst ett problem! När man söker efter tex laphroaig kommer destilleriets orginal flaskor först och därefter privata butaljerare.
Underlättar för mitt sökande.

Det verkar även som om systembolaget fixat så att gamla produktadresser hamnar på rätt produktsidor. Vi har dessutom sett att Systembolaget AB varit inne här och letat efter vad vi tycker om deras nya hemsida.

Vi välkomnar förstås Systembolagets intresse i våra åsikter och om systembolaget är intresserade av sökmotor-konsultation så är vi öppna för alla förslag.

Jag har precis identifierat en central funktionalitet i Systembolagets nya sida som saknas. Det tillfälliga sortimentet som endast skickas till ett fåtal butiker i landet går efter ett tag att beställa för leverans i lokala butiker. Detta är något som hanteras i Systembolagets interna system, men funktionaliteten saknas på systembolagets hemsida för kunder.

Det vore toppen om det dök upp en liknande flik som för beställningssortimentet i sökresultaten, där det gick att beställa för uthämtning i andra butiker när karensen på det tillfälliga sortimentet gått ut. Återigen är det något man dessutom vill ha kopplat till sin personliga profil och inloggning.

När man har klickat sig fram till Whisky, malt skottland.
Kommer menyn fram över whisky. Klickar man på ”distrikt”, kommer lowlands i följd sen Islay osv. Börjar gilla systembolagets förbättringar allt mer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *